Ősi társasjátékok IV. – Az erkölcs fejlesztése

Régi Snakes and Ladders játéktábla a dharamsalai Szépművészeti Múzeumban (Forrás: Geetesh Bajaj, Flickr)

A társasjáték történelmét összefoglaló cikksorozatunk Egyiptomból indulva Mezopotámián és Rómán keresztül Perzsiába és Kínába vezetett, de mikor kezdték el az idő múlatásán és az elme edzésén túl az erkölcsöt is fejleszteni?

Kígyók és létrák – a vétek és erény tanítása

Manapság a Kígyók és létrák inkább gyerekjátéknak számít, évszázadokkal ezelőtt azonban az indiai vallási kultúrában sokkal jelentősebb volt a súlya. A játékot a szent költő, Gynadev találta fel, eredetileg Mokshpatnak, illetve Gian Chauper-nek hívták, amit a gyerekek számára használtak tanítóeszközül a jó és a rossz cselekedetek következményeinek megtanítására. A létra az erényeket szimbolizálta, amileny a kedvesség, az alázat és a hit, a kígyó pedig a rosszakat.

A játék a hindu valláson alapult, a célja a 100-as szám elérése volt, ami a hinduizmusban az üdvösséget jelöli. A játék közben a létrán felmászáskor remény érzését váltja ki, míg a kígyón lecsúszva kétségbeesést.

Angliába a viktoriánus években jutott el, majd az 1930-as években az erényeket és a vétkeket általánosították, így a létrák már a báj és a siker, míg a kígyók a szégyen és a szegénység jelentésével bírtak. 1943-ban Milton Bradley, egy amerikai játék-fejlesztő nevezte el a társast Kígyók és létráknak.

A Landlords Game borítója (Forrás: Monopoly Fandom)

Az Ingatlanmágnás játéka: a tisztességtelen ingatlantulajdonlás felátárása

Az 1900-as évek elején Elizabeth Magie közismert feministaként élt az Egyesült Államok északkeleti részén, egyik szenvedélye a nők társadalmilag alárendelt pozíciójának feltárása volt. Hírnevét egy újsághirdetéssel szerezte, amiben “fiatal amerikai rabszolganő”-ként kínálta magát áruba a legmagasabb ajánlatot tevőnek.

A georgizmus elméletének bemutatása céljából 1903-ban Magie megalkotta az “Ingatlanmágnás játékát”. A játék tiltakozásul és eszközként szolgált az embereknek az 1900-as években amerikában eluralkodó ingatlan-monopóliumok negatívumainak játékos bemutatására.

Kapcsolódó: A Monopoly célja a kapitalizmus árnyoldalának bemutatása?

Az 1904-ben, majd 1924-ben újra szabadalmaztatott társasjátékot a más georgistákkal együtt alapított cégén keresztül terjesztette. Eredetileg a játéknak két játékszabálya: monopolista és antimonopolista.

A játék kézről-kézre terjedt, míg a nagy gazdasági válság alatt eljutott Charles Darrow-hoz, aki csak az egyik játékszabállyal, sajátjaként eladta azt a Parker Brothers játékcégnek. Amikor Maige megtudta, mi történt, a Washington Poston és a Washington Evening Staron keresztül tiltakozott ellene. Végül a Parker Brothers megvásárolta a Landlord’s Game jogait 500 dollárért, a munkanélküli Darrow pedig dollármilliomos lett a jogdíjakból, amit azért a játékért kapott, aminek eredeti célja a tisztességtelen gazdagodás felfedése volt.

Források

A cikk egy fordítás, kivonat a Fractus Learning cikkéből: “A társasjátékok hosszú története” – An epic guide to the history of board games (https://www.fractuslearning.com/history-board-games-guide/)

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

A felhasználói élmény növeléséért az oldal sütiket használ. Miért?

A felhasználói élmény növelése érdekében a honlap sütiket használ. Az "Oké" gombra kattintással illetve az oldal további használatával a felhasználó elfogadja a sütik használatát. További információk az Adatvédelmi nyilatkozat oldalon.

Bezárás